Wintertijd en het waterelement


Water zoekt altijd het laagste punt. De diepst gelegen weefsels in het lichaam zijn de botten en daarom zijn ze ook gerelateerd aan de Nieren en Blaas.

In de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) is de wintertijd verbonden met het waterelement. De hierbij behorende organen zijn de organen van het vochtcirculatiesysteem van je lichaam: de Nieren en de Blaas


Sterke botten 

In deze moderne tijd is er aantoonbaar wetenschappelijk bewijs voor deze eeuwenoude TCG-principes. We weten inmiddels dat de nieren de fosfaat- en calciumgehaltes van het lichaam reguleren, twee mineralen die essentieel zijn voor sterke botten. Bovendien helpen de nieren vitamine D te activeren om Calcium uit het voedsel te absorberen.

Dus voor sterke botten is het belangrijk om de nieren als organen, en de TCG-nierenergie te versterken. De wintertijd is hiervoor een goede periode om aandacht te besteden aan dit lichaamssysteem.

Je kan verschillende dingen doen om dit te versterken.

Voeding  voor een krachtige Nierenergie en sterke botten:

Eet voeding die Nierversterkend is en die een hoog gehalte aan calcium en magnesium bevat, zoals kidney(!)bonen, zwarte bonen, linzen en adzukibonen. 

Deze zijn ook cholesterolverlagend en in combi met volkorenpasta of bruine rijst is het wat betreft levering van proteïnen vergelijkbaar met vlees of zuivelprodukten.

Zwarte bonen bevatten ook veel voedingsvezels en hebben een lage glycemische index, dat wil zeggen dat de bloedsuiker niet teveel schommelt. Belangrijk voor diabetici en mensen die last hebben van hypoglycemie. Ze zijn bovendien rijk aan antioxidanten. Hoe donkerder het zaadschilletje van de boon, des te hoger is de antioxidante werking. 

Zwarte bonen kunnen je energie-niveau verhogen door de aanvulling van je ijzervoorraad. Eén kop zwarte bonen bevat 20% van de dagelijkse waarde van dit belangrijke mineraal. Ook linzen en adzuki-bonen zijn een belangrijke ijzer-leverancier.

Nog meerdere calcium- en magnesiumrijke voedingsprodukten zijn artisjokken, boerenkool, spinazie, zoete aardappelen (bataat), broccoli en paksoy.

Voedingstip: Kook voeding wat langer, op wat lagere temperaturen en met minder water (stoven). Zodat je energetisch warmte toevoegt aan de voeding. 

Warme hartige soepen, geroosterde noten, hele granen zijn goed voor je op een koude dag. Gestoomde wintergroenten versterken de nieren in de winter.

Natuurlijke vitamine D, Calcium en Magnesium

Denk aan een natuurlijk vitamine D en Calcium-Magnesium supplement, die 100% opneembaar is in het lichaam. Zeker in de winter, omdat je dan meer tijd binnen doorbrengt en je minder in aanraking komt van onze grote vit. D-bron: de zon.


Medicinaal (en lekker!) recept voor het versterken van de nieren

Aduki* bonen & Pompoen & Shoyu

  1. Was de Aduki bonen en zet ze op in een dikke pan, 2 cm onder water.
  2. Breng aan de kook, draai het gas laag, laat sudderen en kijk of het loog ( het onverteerbare deel van de bonen) verdampt. Voeg af en toe wat koud water toe. 
  3. Als het water inkookt, voeg zo nu en dan koud water toe tot de bonen weer onder staan. Kook de bonen gaar tot ze zacht zijn. (Dit duurt 1 tot 3 uur, afhankelijk van de ouderdom en kwaliteit van de adukibonen)
  4. Snij de pompoen in blokjes van 2 x 2 cm en voeg ze aan de zachte bonen toe, roer niet. Laat de pompoen langzaam zacht worden.
  5. Voeg net voor het opdienen nog een fijngesneden bosui of prei toe.
  6. Maak het op smaak met een beetje shoyu (of zeezout). 

 

* Week de aduki-boontjes een nacht of 10 uur van te voren in water

Gemberpakking

Een gemberpakking werkt energetisch versterkend en verwarmend voor de nieren. 

Lees meer >>>