Voel je je oververmoeid, uitgeput, opgedraaid, overprikkeld of opgejaagd? Dan ben je hier op de juiste plek. 

Er zijn tientallen goede tips te geven alleen al vanuit de kennis van Yoga & Ayurveda. Hieronder heb ik 5 supertips voor je op een rijtje gezet. Geen oppervlakkige tips, maar tips die misschien net iets meer vragen, maar die je veel kunnen brengen.

Hieronder de 5 supertips die helpen om een burnout te voorkomen en te herstellen van vermoeidheid en Burnoutklachten.

Tip 1 Gemberpakking - diepe ontspanning en energieboost

Versterk je nierenergie en voorkom bijnieruitputting door regelmatig een Gemberpakking te nemen in tijden van stress en kou. Het is een weldaad voor je lichaam en geest. En het is een boost voor je nieren. In de Winteryoga-workshop kun je dit ervaren en leren hoe je dit bij jezelf kunt toepassen.

Tip 2 Adem is je life-force

Wist je dat je ademhaling zorgt voor 80 tot 90% van de afvoer van afvalstoffen in je lichaam? Dus ook van het teveel aan stresshormonen? Leer effectieve ademhalingstechnieken zoals de Nadi Sodhana, Ujjayi en full Yogi Breath die de overtollige stress effectief kan afvoeren. Deze leer je in de yogales of tijdens een ademcoachingsessie

De meest effectieve en krachtige ademhalingstechniek hiervoor is de Sudarshan Kriya,  een wetenschappelijke bewezen effectieve ademhalingstechniek die je kunt leren in de  Art of Breathing-cursus van Art of Living.  Deze cursus wordt door het hele land gegeven. Het wordt gegeven door goed opgeleide teachers die dit vrijwillig doen, om de stress in de maatschappij te helpen te reduceren en zo een bijdrage te leveren aan een geweldloze en stressvrije samenleving.

Tip 3 Laat je energie stromen - beweeg!

Heel belangrijk als je al tegen een burnout aan zit, om te sporten zonder competitiedrang en met voldoende rust en herstel daarna. Het blijft dus altijd tricky om dan stevige lichaamsbeweging aan te raden met de kans dat je jezelf nog verder uitput. Als je al tegen een burnout aan zit, zorg dan voor zachte competitie-vrije sporten en bewegingen. Wandelen, fietsen in de natuur. Yoga, Chi Gong, Tai Chi.

Maar als je in een stressvolle periode zit en nog niet in een uitputting terecht bent gekomen, zorg dan voor voldoende lichaamsbeweging waarbij je hartslag minimaal 120 slagen per minuut maakt en dat minimaal 20 minuten lang. Je lichaam voert dan alle overtollige adrenaline af. Dus door wat actieve cardio-oefeningen die je hartslag omhoog brengen ruim je de adrenaline op natuurlijke wijze op.  Joggen in de natuur of actief bewegen op muziek, brisk walking of fietsen op snelheid. 

Push jezelf niet te hard, zorg dat je daarna een stretch-sessie doet en eindig in een yoganidra om weer helemaal tot rust te  komen. Doe dit voordat je geheel uitgeput in een burnout beland.

Tip 4 Grootmoeders tip

Als je voelt dat je op afknappen staat en oververmoeid bent, wacht dan niet tot je ziek wordt. Plan de komende avonden helemaal vrij en ga voor minimaal 3 avonden achter elkaar voor 21.00u naar bed. En je voelt de vermoeidheid uit je lichaam trekken. Echt, het werkt zo helend, deze 'met-de-kippen-op-stok'- remedie. Is overigens niet bedoeld om dan de volgende dag extra extra de zweep erover te leggen, maar om weer tot een nulpunt te komen, een reset.

Tip 5 De helende kracht van zelfmassage (Abhyanga)

Maak er een ochtend- en avondritueel van: versterk je immuunsysteem en je intuïtieve vermogen door zelfmassage (Abhyanga) met olie die bij jouw constitutie past. Het verbetert en verdiept je slaap. Brengt de geest tot rust en zorgt voor het beter verlopen van alle processen van je lichaam. De tijd die je aan jezelf besteed krijg je dubbel en dwars terug.

Is een volledige oliemassage nog een te grote stap, begin met een warme olie-voetenmassage voor het slapengaan.