Course curriculum

  • 2

    Kom op adem

    • Ujjayi-ademhaling (Ocean breath) (4:51)

    • Harmoniserende ademhaling (Vierkantsademhaling)

    • Harmoniserende ademhaling (4kantsademhaling) met Ujjayi

    • Bhramari - Zoemademhaling

    • Adempauze

  • 3

    Kalmerende Yogasessies

    • Restorative sessie met 6 rusthoudingen (Yogasessie 23:43)

    • Zachte Flow (Yogasessie 9:46)

    • Vertraag en laat gaan (Yogasessie 40 min)

    • Kalme avondsessie met focus op schouders (Yogasessie 32:12 min)

  • 4

    Thema Yoga Sessies

  • 5

    Avondmeditaties

    • Reset and reload

    • Ojas - Meditatie (13 min) (Audio-meditatie + recept)

    • Flow of breath

    • Processen van Emoties

  • 6

    Yoga Nidra

    • Yoga Nidra voor Diepe Slaap (Audio 30 min)

    • Yoga Nidra - Adem je lichaam vol en breed (Audio 13 min)

    • Yoga Nidra (Audio 22 min)

  • 7

    Ontspanningsoefeningen

FAQ

  • Ik heb nog nooit eerder yoga gedaan, kan ik deze cursus wel doen?

    Jazeker! Je bent van harte welkom. Deze cursus is voor ieder niveau. Doe het rustig aan en luister goed naar je lichaam. Bij yoga gaat het er niet om hoe 'goed' je de oefening doet. Het gaat er om dat je je kunt verbinden met jezelf en je ademhaling. Respect hebben voor wat je lichaam je vertelt. Doe het stap voor stap en merk op dat het iedere dag anders is. Veel succes!

  • Hoe lang zijn de verschillende sessies ongeveer?

    Dat varieert. Je kunt zelf kiezen welke sessies je volgt. Zo stel je een ochtendserie samen die past bij hoeveel tijd je hebt en bij hoe je je voelt of waar je behoefte aan hebt. Zorg wel altijd voor een rustige opbouw. En sluit je reeks altijd af met een eindontspanning. Dit is een belangrijk onderdeel dat ervoor zorgt dat je lichaam de tijd krijgt voor herstel en rust na je oefeningen.

  • Hoe ziet een goed opgebouwde ochtendsessies er eigenlijk uit?

    Traditioneel gezien begin je een ochtend- yogasessie met zonnegroeten. Dat is een perfecte warming up en kan al een yogasessie op zichzelf zijn vanwege een goede energie-doorstroming van je lichaam en het trainen van alle grote spiergroepen. Daarna volgen oefeningen met buigingen, strekkingen, draaiingen, balans en omgekeerde houdingen, om je lichaam op een dieper niveau te stretchen, te openen en rusteloosheid te laten oplossen. De les eindigt in een eindontspanning (Yoga Nidra), die rust brengt en je lichaam het herstellende werk laat doen. Dan kan er nog meditatie volgen, waar eventueel een ademhalingsoefening aan vooraf gaat. De les kan ook gestart worden met een ademhalingsoefening, om jezelf eerst te gronden en je mind te verstillen en je cardio-vasculaire systeem al aan te zetten. Dus er zijn verschillende opties mogelijk. al gelang, je wens en je behoefte.

  • Waar moet ik op letten als ik deze yoga-sessie doen?

    Zorg voor een goed yogamatje die 'sticky' is, zodat je goede grip hebt. Je hoeft geen medaille te halen en jezelf pijn doen is niet de bedoeling. Daag jezelf uit, maar respecteer je grenzen. Ieder lijf is anders, dus blijf goed contact houden met jezelf.

  • Waarom is juist de ochtend zo'n krachtig moment om yoga te doen?

    Yoga en meditatie in de vroege ochtend brengt je in een peak-state. De melatonine-, en serotonine produktie van je lichaam is dan het grootst. Wat o.a. zorgt voor een gezond slaap-waakritme, minder depressieve gevoelens en emotionele stabiltiteit. Het helpt je om je biologische klok in balans te brengen, zodat je makkelijker overtollig gewicht kwijtraakt, beter en dieper slaapt en meer kunt intunen bij jezelf.

  • Zijn er ook contra indicaties voor het doen van yoga en ademhalingsoefeningen?

    Ja, die zijn er zeker. Een hele goed vraag. Doe geen yoga als je koorts hebt. Raadpleeg bij twijfel altijd je (huis)arts. Bijvoorbeeld als je hartpatiënt bent. Ook als je zwanger bent kun je bepaalde yoga- en ademhalingsoefeningen beter niet doen.

  • Van ademhalingsoefeningen wordt ik altijd licht in m'n hoofd. Is dat normaal?

    Na bepaalde ademhalingsoefeningen kun je je inderdaad wat licht voelen in je hoofd of bepaalde tintelingen ervaren. Dit is heel normaal. Opeens stroomt er veel zuurstof en energie naar bepaalde delen van je lichaam. Voelt iets niet prettig? Doe het dan rustiger aan of stop eerder met de oefening.

  • Wat heb ik nodig om deze sessies thuis te kunnen doen?

    Wat je nodig hebt is makkelijk zittende kleding, het fijnste is een yoga-matje of een nadere zachte ondergrond en een dekentje om jezelf toe te dekken tijdens de eindontspanning. Voor de meditaties kun je een (meditatie)kussen of een meditatiekrukje gebruiken. Ook een stoel is goed, zeker als je last hebt van je rug of van je knieëen. Zorg dat je ontspannen kunt zitten met een rechte rug. Verder is het fijn om een rustige plek te hebben met voldoende ruimte en ventilatie. Huisdieren zoals honden en katten kun je eventueel beter naar een andere ruimte brengen. Ze vinden het namelijk heerlijk om bij je te zijn als je oefeningen doet of mediteert. Maar dat kan behoorlijk afleiden of je aan het schrikken maken.

  • Als ik vragen heb over een bepaalde oefening kan ik die dan ergens kwijt?

    Jazeker! En daar moedigen we je ook in aan. Bij iedere les kun je een bericht, opmerking of vraag achterlaten in het discussieforum. Dat vind je rechtsbovenaan iedere pagina.